Lillördag och lillsöndag

I onsdags jobbade jag över en timme och sen åkte jag hem till Sofie. Kom dit kl 19 och hon, jag och Sara stack ut i kusens backe och sprang. Sen gick vi tillbaka till Sofie och duschade och åt. Till middagen kom även Daniel. Sofie hade fixat ris, grönsaker och kycklingfillé i ugn med massa jox på. Men tyvärr var den inte färdig när vi skulle börja äta så vi fick vänta lite medan den stod inne i ugnen ett tag till. Under den tiden gjorde mina föräldrar ett snabbesök för att lämna min cykel och lite saker så att jag kunde sova över där.
När maten var klar åt vi och lyssnade på mig som babblade på värre än vanligt (förlåt). Alla åt upp utom Daniel som ville behålla sin vackra figur *host host*. Sen gick vi upp till Sofies rum och tittade på
Edward Scissorhands, en väldigt bra och ganska kul film. Daniels favoritkaraktär var ju helt klart äckeltanten med de mysiga naglarna.
Sen satt Sara och tittade i skolkatalogen och Sofie och daniel myste med varandra. Jag kände mig lite överflödig i sammanhanget. Gick och la mig iaf. Var inte så glad då.

Vaknade 0730 på min lediga dag för att ringa läkaren, men hon svarade inte. Bajs också. Jag som var ledig. Sen gick vi upp och åt frukost och jag cyklade till optikern kl 0930. Fick typ en specialsynundersökning som var ganska rolig. Fick traska runt där utan linser och så förväntade hon sig att jag inte skulle gå in i ngn och så fick jag lite färg i ögonen. Och lyckligtvis ett par nya sexpack. fast jag ahde ju inga pengar så det fick jag gå hem och sätta in på kortet för att sedan komma tillbaka senare på dagen. Det var aningen pinsamt.

Klockan kvart i elva (ngt senare) träffade jag Daniel på stan och vi gick tillsammans till arbetsförmedlingen för en gruppinformation. Den var på ungefär 45 min som det stod på lappen vi fått. Fick lite halvviktig info om hur man skriver en jobbansökan och lite hur arbetsgivaren resonerer. Lite givande var det, men jag vet inte om det var värt att vara ledig en hel dag för detta. Visserligen skulle jag till optikern också, men jag hade kunnat vara på jobbet 10:30. Jag hade ju kunnat be Daniel anteckna och ta med saker åt mig... Men nu blev det såhär. Ngn gång måste man väl vara ledig också.

På gruppmötet var det en tjej som hade sin dotter på ca 4 år (?) med sig. Jag tycker att det är helt okej. Det är också okej om barn när de är små låter lite och springer runt. Men när de är totalt ouppfostrade tycker inte jag att det är okej längre. Mamman till denna ugne ignorerade typ helt att hennes unge slängde saker omkring sig och faktiskt störde. Hon som höll i föredraget, Ann, plockade upp sakerna en gång. Efter ngn halvtimme började ungen bli rastlös, vilket man kan förstå och ville självklart gå därifrån. Det ville faktiskt jag också. Ungen tog några av mammans saker och kastade över hela golvet. Mamman sa såklart till och tog det ungen hade i handen ifrån ungen varpå ungen började skrika och mamman gav tillbaka det till ungen för att hon skulle bli tyst. Jag anser att hon gjorde fel. Man måste vara konsekvent och lära barnet vid tidig ålder att det är mamma (och pappa om det finns en sådan med i bilden) att det är hon som bestämmer annars kommer det bli problem senare. Det har man ju sett på nanny-programmet på TV. :P Och när ungen började skrika tar hon med sig ungen ut och lugnar ner ungen i lugn och ro.

Sen ville de att vi skulle komma på ett "handledarsamtal" på tisdag och ha CV och betyg med oss. Jag sa att jag jobbade och hon sa att jag fick komma på öppet hus på måndagen efter. Great. Kanske kan sno några tips från Daniel när han har varit där.

När vi hade kommit ut därifrån gick vi först till optikerna och hämtade mina linser och sen lämnade in min cykel igen eftersom att den inte blev bra sist. Sen gick vi (jag med skavsår coh blåsor) till Cederträdet och åt. Vi satt ute i solen och smaskade i oss kebab och pizza i värmen. Sen gick vi hem till mig. Var ju tvungen att ta hand om min mobil som hade dött tidigare samma dag. Sen låg vi i min säng och pratade, jag duschade och sen gick vi mot stationen för att jag skulle möta Joel. Daniel gick hem medan Joel och Jag tog tåget till Sthlm och tunnelbana till Universitetet. Vi skulle till Cosmonova. Joel hade aldrig varit där tidigare så jag tvingade med honom. Vi kom dit lite tidigare än väntat för att vi var så snabba att vi hann ta en tunnelbana tidigare än sl.se hade sagt. Vi köpte en godisrem och gick runt lite och tittade på en utställning om hjärnan. Är det inte ganska konstigt att vi kan tänka? Vi består vetenskapligt sätt fysiskt bara av molekyler. Små små protoner, elektroner och neutroner som hoppar omkring. Är de inte ganska fascinerande att vi kan tänka då? fast man ska inte tänka för mkt på sånt här. Då blir man nog galen.

Först såg vi filmen Den röda planeten där man skulle få följa robotarna Spirit och Oppertunity på Mars med som mest handlade om hur de byggde robotarna. Så det var lite av en besvikelse. Den andra filmen vi såg var Deep sea. Den var över förväntan. Man fick se jättehäftiga varelser som bodde vid korallreven och man fick se djur som var fiender ibland men som ibland också levde i symbios. Bl.a. på "rengöringsstationerna". Och de små fiskarna som såg ut att pussa på sköldpaddan när den åt plankton från den. Jättegulligt. Vi fick också se hur lätt ett korallrev dör. Vi fiskar för mkt haj, och utan hajarna vid reven kommer massa djur dit som äter koraller. Så egentligen är det ju vårt fel att reven dör.

Sen åkte vi till centralen och åt sen middag på Burger King. Pratade en massa på tåget, vilket kändes bra, och sen följde Joel mig hem eftersom att min buss inte gick.

Det var en ganska lyckad dag, men det är synd på pengarna jag kunde ha tjänat. Jag är ingen pengatok, men eftersom att jag inte vet vad som händer efter vecka 37.... Ja...

Kommentarer
Postat av: Sofie

Förlåt så jättemycket Josefine att vi fick dig att känna dig överflödig. Va inte alls meningen. Jag trodde du o sara hade de trevligt tillsammans när ni kollade i katalogen. Så förlåt! :(
Låter som en lyckad dag iaf. Visst e de konstigt att vi kan tänka?! E väl sånt som vi aldrig kommer förstå. Inte jag iaf. :P
Jag tycker att du e värd denna lediga dag. Så mkt som du har jobbat. Hoppas du njöt av den. Tror inte att du behöver bekymra dig så mkt om va som händer efter v 37. Nu när ni varit på Arbetsförmedlingen o allt! ;D

2007-08-24 @ 13:20:09
Postat av: Josefine

Mmm, men det känns som att jag sagt det förut också... Och jag kollade bara i katalogen i nån minut. Sen låg jag ju bara och stirrade i taket. Du var kanske lite upptagen för att märka det?
Vadå, de skaffar ju inget jobb åt en där. Det sa hon ju t.o.m...

Postat av: Dan Da Man

Snuskatanten var inte alls min favvo! Sluta ljug!

2007-08-24 @ 21:42:29
URL: http://telgetok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback