Här kommer en överraskning för alla

Livet är orättvist!

Och ibland blir jag bara så trött på det. Just nu känns det som att alla får jättefina julklappar och jag får ingenting. Vi har ju slutat med julklappar i vår familj. Det är bara Malte som får.
Men ändå. Det känns så orättvist när ens kompisar får nya telefoner, systemkameror och så massa annat. Datorer, lägeravgifter betalda och inte behöver de betala ett öre hemma även fast de bor hemma och jobbar.

Ibland känns det verkligen som att alla andra får allt och jag får ingenting. Inte för att jag tycker att det är fel att jag får betala hyra hemma och mina egna kläder och saker. Tvärtom tycker jag att det är rätt. Men det känns ju ändå orättvist. Vad får jag? Apoteksprylar och rikskupongsmat till en viss del.

Men det känns väldigt orättvist när vissa får åka jorden runt, andra får datorer för över 14 000 utan anledning, gratis boende, mat, kläder, prylar, dyra mobiltelefoner och systemkameror i julklapp.

Ja - ibland blir jag avundsjuk.


Kommentarer
Postat av: Sabine

Fast å andra sidan, så brukade jag också alltid känna. Mina föräldrar har aldrig haft råd med dyra julklappar, men det hade dina. Tror du aldrig jag var avundsjuk?
Fast å andra sidan tycker jag att alla som får presenter som kostar typ 6000 och uppåt (förutsatt att dom inte har enormt stor släkt, men alltså folk som får systemkameror, datorer osv) är bortskämda skitungar som borde gå ut och jobba och förtjäna sina prylar istället för att få dom. Det ligger kanske nån form av avundsjuka och bitterhet i det också, men jag kan inte låta bli att hata såna människor.

Btw, jag fick en 8gb iPod :P

2007-12-28 @ 14:01:33
Postat av: Josefine

Men jag har väl aldrig fått så jättemycket i julklapp?
Oh, vilken färg har poddisen? Funderar också på att köpa en. Men shuffle är ju sötare egentligen! Värsta mini. Ska tvinga mamma att köpa en till sig själv bara för att få titta och pilla på den. Men nu ska det sparas pengar resten av året. Lol.

Postat av: Sabine

Men du har ju garanterat alltid fått mer än mig, du har två arbetande föräldrar, Josefine.. Jag bodde ensam med mamma och lillebror, och min mamma var arbetslös. Vi gick på socialbidrag under flera år, och då fanns inte utrymme för att önska sig nånting överhuvudtaget. Jag gnällde inte, men det är klart att det gjorde ont när folk fick mobiler och mp3-spelare, när jag inte ens hade nån musik liksom. Enda julen vi faktiskt fick julklappar som alla andra, det var 2000, för då hade mamma vunnit 100.000 kr och vi hade råd att leva normalt..

iPoden är rööd, finns bara på Applestore :p Det är en Nano, den är sööt, och man kan lägga in bilder och filmer i den. Lars är bäst

2007-12-28 @ 15:54:43
Postat av: Josefine

Jo, det är ju sant. Mamma har ju iofs varit sjukskriven till och från men det är ju ändå inte samma sak.
Och ja, jag fick min första mobil och mp3 - den billigaste pappa kunde hitta, tror den kostade 600.
Men håll med om att det är skillnad på 600 kr och ngt som kostar över 10000 kr!
I år fick jag födelsedagspresenter av mina föräldrar för ett värde av kanske 600 kr. Eller jag minns inte, men det var typ en locktång och ett bäddsett.

Den röda är riktigt snygg! Har också funderat på en sån. Eller en svart. Eller om jag ska ha en med 4 Gb, men den finns ju bara i silver. =( Jag tycker lätt att mamma ska ha en röd iaf! =)

2007-12-28 @ 16:31:21
URL: http://japanen.blogg.se
Postat av: Sabine

Jamen klart det är skillnad, men det är inte priset som är det viktiga egentligen, det är själva grejen att folk gick runt och frågade vad alla hade fått, och det kändes så bittert att vara den som inte fick nåt.
Numera har jag talat om för folk att jag inte vill ha presenter, jag vill inte att folk ska lägga ner en massa pengar på mig, det är onödigt. Men det var viktigt när man var yngre. Av min pappa fick jag 700 kr i år, men det är en klen tröst när jag aldrig haft en riktig pappa i mitt liv, hade hellre haft det än pengarna.
Av mamma och lillebror, well, vet inte vad grejerna kostade. Fick lite handdukar och badlakan som hon visste att jag behövde, och presentkort på Åhlens, och så godis som hon hade gjort, vilket nog banne mig var det jag blev gladast över. Så själva ekonomiska värdet kanske hamnade på 300 kr max, men det spelar ingen roll.
Men det är klart det känns bittert när folk får systemkameror för 7-8000 kr, när jag själv vill ha en men kommer få betala själv.

Den röda är snyggast, utan tvekan,jag är helt kär i den :D

2007-12-28 @ 17:36:30
Postat av: Josefine

Det är sorgligt hur pengar ska kunna prägla vår värld såhär. Egentligen är det bara sjukt att vi sliter som djur över några siffror på ett papper. Man tycker att mänskligheten ska ha kommit så långt att den borde inse att det egentliga värdet är ngt helt annat! Men men, vad finns det att göra?

2008-01-02 @ 14:24:24
URL: http://japanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback