Oas 2007

Sitter på jobbet och har egentligen lunch, men jag valde att sitta vid datorn istället.
Igår kom jag hem efter fem dagar i Skövde på u-oas, ett kristet ungdomsläger som anordnas av credo och oas-rörelsen; ett mkt bra läger!

Tre tjejer på väg
Sarah, Jonna och jag står på stationen i Arboga i väntan på tåget som ska ta oss till Skövde, en liten liten stad  med få invånare (okej, ca 50 000 st faktiskt) och god glass (Rita's) som är belägen mitt emellan Vänern och Vättern.

Övriga personer som var med från KU var Gustaf, Sofia, Jens och Andreas.

    
Innan öppningsmötet åt vi pizza på en trappa i regnet (kändes lite luffigt) och till middag blev det mat på Kebebhouse med vår nyfunne vän Malin som hade åkt till lägret helt själv. Vi från KU skulle få lägga ut för maten och sen få ersättning från kyrkan, så det var viktigt att ta kvitto och att inte äta för dyrt. "Ni ska bara äta för så mkt som ni själa skulle ha lagt ut för maten" var den riktlinje vi hade att gå efter. Det var kanske inte så jättebra, för både jag och Jonna skulle kunna tänka oss att lägga ut lite extra för maten, så vissa i sällskapet var väl inte helt nöjda även fast jag anser att jag inte direkt slösade med kyrkans pengar. Så det blev lite tjat om det under veckan. "Ca 100 kr per dag" var det ngn som sa, men det är ju omöjligt om man inte vill äta endast smörgosar eller skräpmat, vilket jag inte är så förtjust i. En lunch går på iaf 60 kr och en middag på minst 70...

Sarahs mat
Jag beställde in en torr men god shis kebab och Sarah beställde korv med pommes frites. Så här såg hennes mat ut. Fullt med pommes och så en ynka liten korv.

 På torsdagen åt vi frukost ute. Det var både kallt, osmidigt och opraktiskt. Dessutom råkade Jonna sätta fötterna i ett myrbo.

Ritas    
Hittade iaf vårt favoritställe Rita's där de har säkert världens godaste glass! Dit gick vi en gång om dagen under hela lägret (förutom söndagen) och beställde en bägare med tre kulor (fast på lördagen tog jag och Jonna fyra kulor).
När jag och Jonna var där på lördagen påstod hon att jag spottade på henne. Jag nekade. Sen sa jag att det regnade. Kul varuhus där det regnar in... Skövde faller samman.

Restaurang
På fredagen gick vi till ett lite finare ställe, även fast inte alla tyckte att det var så bra. Men vi som iaf beställde in mat var oerhört nöjda! Fast vissa folk har ju inget hyffs. Ingen uppfostran. Vett och etikett finns inte i deras värld. Ibland skäms man för dem! Denna dag var en sådan...

Gick på lite olika seminarium under dagarna. De på u-oas verkade inte så spännande så vi gick på de som fanns på stora oas-mötet. Förtsa dagen Jag och Jonna på ett lovsångsseminarium som Bengt Johansson höll i. Det var ganska bra, men gav inte så mkt. Andra dagen gick vi på ett där Göran Skytte (kändisen) berättade om sin väg och saker han varit med om. Det var lite häftigt faktiskt. Dessutom förstod jag det mesta även fast det var på skånska. Tredje dagen gick på ett som Lennart Möller höll i. Han berättade och visade bilder från när han var vid det som troligen är Sinai berg. Allt tyder på det och det finns hur mkt "bevis" som helst egentligen. Man har hittat i stort sett allt som borde finnas där utom en brinnande buske.^^ Det var jättehäftigt att höra om.

Spela kort på rummet
En kväll spelade jag och Jonna kort med Sofia och Malin som vi bodde i samma rum som.

Oasmötet
På lördagen kl 10 var vi på gudstjänst med de som åkte på oas ("vuxenoas" som vi kallar det). Barnen i början var bäst. Och Lennart Henricsson så klart. Han är min favvo!

Smågruppen
Man har även smågrupper på ett sånt här läger och i år var det en bra grupp jag hamnade i, även fast vi fick prata på engelska pga att en tjej (Hanan, längst till höger på bilden) var från Egypten och endast talade arabiska och engelska. Vi föredrog engelska. Vi hade ganska bra diskussioner och bra samarbete. Vi lyckades stå åtta personer på bara 2 A4-papper.

 En fin bild på mig och Sarah i tältet (där folk hängde på kvällarna).

Jonna städar
Det sista vi fick göra var att städa. Jag och Jonna fick ett jätteäckligt rum som ett gäng killar hade bott i. Det låt matrester fån första dagen på golvet. Och så fanns det en glasskartong med rutten kyckling i. Jonna och jag kom på att vi hatar killar! När man plockar undan sina saker ser man väl till att sådant hamnar i en papperskorg?!
Fanns inte så mkt att städa med så Jonna använde en stol till hjälp för att moppa golvet. Jag tyckte det såg ut som att hon sprang runt med rullator...

När vi till slut hade anlänt till Södertälje Syd skulle vi få skjuts hem av Tobbe, men bilen går inte igång. Den går verkligen inte igång. Nyckeln går inte igång alltså är det ngt med rattlåset. Vi ringer efter Stefan. En buss stannar bakom oss för att den inte kommer förbi oss (pinsamt). Stefan kommer. Tobbe upptäcker då att det är fel bilnycklar vi försökt använda. Jonna och jag garvar resten av resan hem!

Kommentarer
Postat av: Sofie

haha..ska du inte ha en sån där läger lista?? :P antar att de där sista skulle hamna på lägrets bästa! va kul att de va lite lyckat iaf..liite sugen va man nog att åka men..kanske blir nästa år. Tycker om dina bilder mest av allt asså! xD

2007-07-30 @ 16:09:50
Postat av: Josefine

Funderade på att ha en sån lista men jag kom inte på så mkt.

Postat av: Sofie

hehe..ok..en annan gång kanske? :P

2007-07-30 @ 16:49:59
Postat av: Josefine

Japp... Kanske. När (om) jag kommer på en ska jag skriva den på bloggen.

2007-07-30 @ 17:07:00
URL: http://japanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback