Åland 2007

Torsdag:
Väckarklockan och mamma ringde klockan 5:15. Bara att stiga upp, fixa och vänta på att Sofie skulle komma. Tillsammans åkte vi bil till Isabella, som skulle ta oss till Mariehamn. Väl vid hamnen, när vi hittat genom staketet, "lastade vi kamelerna" som Stellan så fint uttryckte det.

Båtresan var tråkig som vanligt, och onödigt lång. Usch för att åka båt. Det finns verkligen ingenting roligt alls med det. Det är bara ett långsamt guppande färdmedel.

Vi delade in oss i 4 st cykelgrupper och när vi kom till Åland fick jag och några till uppdraget att ta iland Sofias och Gustafs cyklar, men att cykla med två cyklar, varav en har packning, är inte det lättaste. Jag klarade mig helskinnad, men Anna fick blåmärken över hela benen, stackarn. Låste fast dem och cyklade till Kantarellen. Diskuterade lite hur fuclt namn det var att ha på en affär, och jag bytte om till schorts och åt glass med Sofie när de andra shoppade mat. Sen körde vi i grupp 2 iväg. Det var en gansa mysig grupp bestående av mig, Anna, Sofie, Janette, Johanna och Monita. De tre sista bytte dock till grupp fyra dagen därpå för att de inte klarade av tempot. Och vi tre som blev över gick ihop med grupp 1 som bestod av Fille, Rille och Jonas. Även Maria och Sofia fick bli medlemmar i grupp 1/2 på fredagen (Detta skrev jag istället för joinade. Fy vad jag är duktig!).

    
När vi kom fram till Högtomt ungdomslokal började vi koka vatten och fixa lite av den mat som hade kommit.

Utanför fanns en fin grillplats.

Jag blev självklart lite trött och sliten av allt ståhej i köket. Sånt är man ju inte van vid.

Sen cyklade vi till en lekplats/gräsmatta och spelade fotboll. Iaf de flesta av oss.

Vi hade smågrupp på kvällen då vi som vanligt gick igenom frälsningshistorien. Monita konstaterade att köttbullar kan rulla, och det kan inte fiskpinnar. Vet inte riktigt var hon fick det från, men det var kul. Sen gick jag och la mig istället för att ta kvällsmacka. jag var så otroligt trött.

Fredag:
Sovmorgon. Kom iväg runt halv tolv. Vi duktiga i grupp 1/2 stannade kvar och städade.


Cyklade förbi en jättefin jakttornsälg på väg till "grusbacken" - en jättejobbig uppförsbacke som varar i ungefär 7000 mil. Nehepp, det känns iaf som det, men lite drygt en km, och med grusunderlag.

Sen handlade vi och de flesta köpte glass i den lilla affären i Finby innan vi stannde och vilade i Bomarsund och som vanligt tittade lite på den f.d. fästningen.

"Förbjudet att klättra på murarna" Synd att vi INTE såg den skylten...

Sofie passade på att förbättra solbrännan lite.

Anna hittade en nyckelpiga som nästan blev hennes bästa vän. (Kan det vara Frans?)

Här passar Sofia, Anna, Maria och Sofia på att vila i solen.

Sen cyklade vi vidare till familjen Bengtssons sommarställe.

              
Vi passade på att äta lunch och sola. Träffade även Uffe och snackade lite med honom. Monita fick för sig att hon skulle bada, så hon hade schamponerat håret. När hon sedan ångrade sig var hon iaf tvungen att skölja ur håret. Det är bättre att tänka efter före.

Måste även berätta om och visa min oanade talang, eller vad man ska kalla det. Jag kan lägga upp vänster lilltå på tån brevid. Visst är jag speciell?



Sen kom vi fram till vårt mål för dagen: Vårdö skola, där vi skulle spendera kvällen och natten i en gymnastiksal. En fin lite skola det där. Känns så avlägset och mobbat att de har ett skolfota istället för ett klassfoto, eftersom det bara är ca 30 elever i hela skolan. Lantisar.

Sofie och jag passade på att duscha ganska fort när vi kommit fram så att inte duscharna skulle bli upptagna. Vi upptäckte då att vi båda hade nästan likadana linnen med oss. Hm, det var ju snyggt. Både råkade också, helt ovetandes om vad den andra gjorde, göra "Linnea-posen". Ojojoj.


Sen smaskade vi i oss god mat. Spagetti och köttfärssås.

Gick sedan ut i klätterställningen och tittade på när pojkarna och Sofia spelade fotboll.

Rille råkade sparka in bollen i taggbuskarna x antal ggr. På denna bild ser man även att solen har varit i hans nacke och lekt.^^

    
Bl.a. Ante och Jonas var med en stund och tittade på. Eller baar klättrade runt.

Man måste ju erkänna att jag är lite smått superläskig ibland. Om jag vill ha mat eller behöver sova framgår inte av minen. Men vård lär jag ju iaf behöva i vilket fall som helst.

Maria passade på att visa oss hur snyggt klädd man kan vara i ett par mjukisbyxor.

På kvällen bar det av ca 200 m bort - till kyrkan.
Anna spelade piano och Fille gitarr och det fanns tillfälle till förbön för den som ville. Mysig kväll var det.

Lördag:
Efter 1½ h på en färja till Kumlinge, en stressad cykling i hård motvind över Kumlinge och 1h färja till Föglö cyklade vi till Degerby skola. Ungefär en halvtimme efteråt kom de andra, och bara några minuter efter det började det att regna. Jag, Sofie, Maria och Sofia gick och duschade och bastade. Det var det mysigaste på länge, och vi höll på att somna i bastun. När vi väl kom ut var vi sena till maten, men det fanns kvar till oss också.


Lekte några lekar allihopa. Först ladugård, som fungerar ungefär som fruktsallad. Ohc sen Älskling, älskling som sedan gick över till Kissemiss (en lek som går ut på att man inte ska le). Jag lyckades med nöd och näppe motstå Jonas när han kom fram och skällde på mig. Men jag blev mest förvånad faktiskt. Johnny körde med en egen variant "Voff, voff, Vodka". Vilket ALLA skrattade åt. det gick bara inte att motstå honom. Han har en sån underbar charm den killen. Förgyller många av studerna på KU och nu även på Åland.
När Gustaf försöte med Stellan fick alla också lite kul. Stellan är verkligen THE stoneface.
Stellan: Älskling, visst älskar jag dig, men jag kan inte le.
Gustaf: Du ska säga "Min älskade son....."
Stellan: Jag har inga pengar.
LOL

Och självklart måste man ju dra ut alla saker som finns i redskapsförrådet och leka med dem. Jag hatar basketbollar. Speciellt när man försöker sova. fast efter ett tag blir man nästan immun.

Gustaf och jag distuterade Ålandskartan också. Jag konstaterade att om Finland är de tusen sjöarnas land måste ju Åland vara de tusen öarnas... ö.
Gustaf kontrade med att Södertälje är de tusen blattarnas stad. Det ligger ju ngt i det måste man medge.

Söndag:
Gick upp lite tidigare denna dag för att komma iväg med färjan som gick klockan 10. Man en morgonbön hinns ju alltid med. Här sitter Jonas, Anna och Sofie och väntar på att alla ska komma från frukosten.


På färjan till typ Lumparland tittade vi på barnkanalen. Lisa gick på hockey. det var skitkul faktiskt, med världens underbaraste hockeysong, som jag tyvärr har glömt både text och melodi på nu.

Sista etappen gick inte så bra. Rickard (som drog en kärra) fick fel på sin cykel. Hans pedal lossnade och gick inte att sätta fast. Fille fick ta kärran istället och Rille fick trampa med 1½ pedal typ. Fick även höra av gruppen som kom ikapp när vi bytte cykel att ha kärran på att Gustaf hade trillat och slagit sig. Han hade cyklat utan händer då styret vridit sig och han flög över styret.


Under resans gång kände Rickard att han var sugen på yoghurt, så det blev en liten yoghurtpaus vid en busshållsplats. Det var riktigt gott.

Sen cyklade vi till Mariehamn och köpte paprika och tonfisk. Vi skulle ju nämligen göra tonfisksallad vid pommern.
Efterson Gustafs cykel var trasig efter vurpan hade han tagit Stellans cykel och Stellan hade sprungit över 2 mil. Det bästa var att han inte var det minsta trött. han är så härlig, Stellan.

Mat på bänken som vanligt.

Och som vanligt satt alla nästan i en cirkel och smaskade i sig maten.

Och några tänkte att det skulle vara skoj med en böghög på Jensa, så då blidde det så.

Det var stl när vi gick på båten. Tanten höll på att mopsa sig med oss och sånt tycker vi inte om. Annars var resan helt okej. jag sov i 20 minuter och sen hittade jag och Sofie en plats i cafét, där vi satt i ca 2½ timme och spelade kort och proppade magarna fulla med chips och godis innan kareoken började. Och som vanligt ställde några tappra KUare upp.

         
Fille och Cilla                Fille och Anna              Sofia, Josefine, Dessie, Jens, Johnny, Ante och Jonas.

    
Sofie och jag sitter i cafét och chillar och spelar kort.

Här har vi hela gänget som var med:
image210

Det var 24 st (Stellan tar kortet) och vi hade det riktigt kul tillsammans. Tur med vädret också. Sol alla dagar. Jag har tom lyckats få lite färg. Woho! Lagom till studenten. nu är det bara allt plugg jag inte hunnit med.

Kommentarer
Postat av: Dan Da Man

Du måste allt bli snabbare med dina inlägg. Du lär ju varit hemma i flera minuter innan du skrev detta! Illa... ;)

Postat av: Josefine

Nejdå. Pappa hade kört iväg mig medan jag laddade in bilderna. Sen fick jag sitta vid datorn. Och på en gång skrivade jag detta. Så jag är visst duktig!
Sofie är ju fett mkt segare än jag ju!

2007-05-21 @ 09:09:52
URL: http://japanen.blogg.se/
Postat av: Rodan

Du borde skaffa dig en egen dator snart XD

2007-05-21 @ 17:36:25
URL: http://www.roddan.nu
Postat av: Sofie

haha..men blä..ja e väl inte fett seg?? lol försöker ju o bli bättre..fast de blir en 10 sidors uppsats varje gång.. kul helg va de iaf.. du ska ha stort tack iaf josefine för att du drog me mig..:D

2007-05-21 @ 17:49:19
Postat av: Josefine

Roddis: I know. Men sånt är fett dyrt. Och jag är sparsam av mig.
Sofie: Det var så lite så. Jag kan nog dra med dig nästa år också. Ska bara höra att det är okej med alla andra. Vill ju inte att det ska vara bara du och jag för att de andra absolut inte vill åka med dig! =P

2007-05-21 @ 21:06:01
URL: http://japanen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback