"Töligt"

Det är ju tre värmlänningar från Karlstad här på utbildning denna vecka. Jag har aldrig riktigt haft tillfälle att prata med dem fast de suttit mitt emot mig en hel förmiddag. Men idag när Lena återigen varit ute och rökt och jag därför gick en "promenad" och hämtade kaffe och frukt träffade jag dem.

Jag hade ju varit tvungen att byta dator i morse just för att en av dem skulle få sitta där så att de var samlade inom tio kvadratmeter och Anna, en av dem, frågade hur det hade gått när jag blivit bortkört. Jag berättade hela grejen med datorstrul och att jag hade fått leta efter en återbetalning i en timma och skrivaren och iloggningar och allting. "Åh vad töligt!" utbrast hon. Jag sken upp "Åh, du säger också så. Det gör jag också!" Hon såg lite undrande ut jag jag sa att jag, en dum stockholmare, IQ-befriad 08:a, använde det uttrycket. Jag började förklara att jag kände en sån där från Karlstad och därifrån hade fått det uttrycket som jag sedan alltmer börjat använda.. Sen började vi prata vidare. Kom in på uttryck i allmänhet, jobbet och lite sånt.

Hon sa ngt om "lett" (eller lätt???) eller så... Jag fattade inte riktigt men vad jag förstår betydde det ngt i stil med pinsamt... Känner att jag idag utvecklat mitt vokabulär ngt enormt... Fast jag vet inte hur mkt jag kommer att ha nytta av just detta ord. Men det var lite kul.

Hon undrade hur jag kände en människa i Karlstad och jag började berätta och ColdCrew, hur vi träffats och alla vi som brukar träffas ibland och om pelningar och konserter... Hon verkade lite imponerad faktiskt. Tihi!

Kommentarer
Postat av: Sofie

hihi..va kul!!! världen e allt bra liten! ;)

2007-09-06 @ 23:33:29
Postat av: Josefine

Nja.. Eller så är det karlstadsborna som sprider ut sig för att med en hemlig taktik ta över världen.... Ouch, hemska tanke. =/

Postat av: Sofie

haha..ja de får vi verkligen hoppas att de inte e!! :/

2007-09-07 @ 12:05:58
Postat av: Josefine

Hehe. Fast det skulle vaar gansa roligt. De har så härlig dialekt ju.

2007-09-07 @ 13:28:47
URL: http://japanen.blogg.se
Postat av: Sofie

jasså? kan ja tänka mig iofs sig men har aldrig hört någon från karlstad.. :/ du kanske vill illustrera lite åt mig? lol

2007-09-07 @ 13:50:58
Postat av: Josefine

Jag suger även på dialekter.

2007-09-07 @ 14:23:54
URL: http://japanen.blogg.se
Postat av: böske

karlstad in my heart xD

2007-09-07 @ 19:10:09
URL: http://leilaboske.blogg.se
Postat av: Josefine

Never been there. Haha. Bara mellanlandat på donken. =)

2007-09-08 @ 02:23:13
URL: http://japanen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback