Första dagen i Estland

Allt detta skrevs första kvällen, men som många av er vet har bloggen varit nerlagd några dagar...


Sitter nu på ett hotellrum i den estniska ministaden Pärnu vid Sofie vid min sida och äter godis och saknar bara en drink i handen. Och den är tyvärr väldigt saknad. Det skulle verkligen passat just nu. Hotellrum med en vän, bra musik, ngt att smaska på, helt slut efter dagens resa och så en god drink...


Begav oss denna morgon med tåg, mer tåg och sen flyg från ett kallt Sverige till ett ännu kallare (och snöigt) Estland. (Lyckligtvis blev det bättre väder bara några minuter senare...) Hela resan från till Arlanda gick ut på att alla fotade varandra med sina kameror. 14 ungdomar och två äldringar har härmed tagit över Estland... Sen var det ca två timmar i buss som gälde.


svenskgruppen

Lämnade Södertälje kl 11 och anlände på hotellet vid ca 1830 och innan vi gick för att äta hittade vi ett gäng asgrymma kattungar. ALLA blev kära. Sen var det då dags för den lite speciella middagen. Hotellägaren spelade lite keyboard och dragspel för oss (hela tiden introt till Stevie Wonders "I just called to say I love you" vilket vi blev galna på vid mitt bord) och vi fick potatis, sallad, sås och något kött med morötter i. 


Till efterrätt var det en kaka som smakade kartong med klister på (med andra ord var den inte så god). Men berättade han (på tal om maten) att när han var i Kambodja kunde man äta något som hette pee-pee-soppa (ja, det uttalades iaf så). Den gjorde man så att man dödade t.ex. ett rådjur och tod ut tarmarna, som man sedan styckade och kokade till soppa. "Det är ju som att äta kokt WC". Han kommer med sina härliga kommentarer ibland. (Och nej - han smakade aldrig den soppan (och det berodde nog inte på att han är vegetarian.))

Sen var det dags för en promenad ute i mörkret med hela gruppen. Då var det verkligen jättehärlig luft. Tror nog att det beror lite på närheten till havet (vi gick nämligen ca 70 m från havet).


Och så avslutar vi med lite roliga saker som sades och gjordes på rummet:

Jag hade precis bytt om till min Keane t-shirt som jag ibland brukar sova i. Sofie säger "Nothing in my way" som är låttiteln som står på framsidan. Och jag utbrister igenkännande "Vad är det för låt?" innan jag kommer på att det är en låt som står på min egen t-shirt. Kändes lite dumt.

Och så skulle jag ta ett kort på Sofie men kameran vägrade verkligen atts tälla in skärpan. Sen tittade jag på kortet i skärmen och kom på att jag tagit av mig linserna.^^

Avslutar ytterligare med två bilder på Roddan. En söt och en lite mindre söt.
  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback