Måndag, tisdag, onsdag

I måndags började jag bli nervös - vi skulle träffa esterna för första gången. Vi träffades i en lokal och pratade lite om vårt jobb inför detta möte. Det var lite stelt trots lekarna för att lära sig alla nya namn. Efter lunchen blev vi guidade runt i Pärnu av esterna. Några av oss vek av efter ett tag och gick och shoppade följt av en kaffe eller milkshake på ett tex mex-ställe. Jag smakade en smaskig mangomilkshake.

Oskar spelar dragspel.
 På hotellet sprang det runt en katt som just fått tre kattungar med platta face.
    Mat på hotellet följt av ett ganska misslyckat "get together party" på kvällen. Men jag tror inte att så många lärde länna varandra.

    Robin, Sofie och Julia i fönstret på vårt rum. And then some strawberrys som vi åt på kvällen.

På tisdagen var temat european awareness som en kvinna vid namn Ulrika höll i. Det var väldigt intressant och vi pratade ganska mycket om values. Vi hade olika grupper med bl.a. quiz och uppdrag (som t.ex. komma på vad som var en european value och skillander mellan estniskt och svenskt synsett på european values).

 På lunchen lekte vi igen med kamerorna: Jag, Irma och Sofie.

Johan och Roddan stannade inne vid pianot och myste.

Efter middagen åkte vi iväg till en bowlinghall och röjde loss på bowlingbanorna. Kloten var tunga!


Och onsdagen handlade om discrimination. Anneli inledde med några ord innan Sofie och Julia tog över och pratade om några fall om diskriminering. Sen hade de en sketch och till slut hade vi olika workshops med olika värderingsövningar. Väldigt intressant tycker jag. Ester och svenska har ungefär samma värderingar. Jag trodde faktiskt att esterna generellt sett skulle vara med enkelspåriga och fördomsfulla än svenskarna så det var väldigt skönt att de att så var inte fallet gällande mycket av det som kom upp.

 Vi var med i en estnisk tidning.

    Jag, Ida och Sofie posar på lunchen.

    Vi åt middag på en mysig pizzeria och Juri och Johan matade varandra - nästan.

 I Estland har de rena fina bilar!

 Vi längtar efter alkohol (Anneli skrattade åt oss när vi tog denna bild!)

 Sen gick vi till tex-mex-ställen nästan allihopa och åt efterrätter och milkshake och kaffe.

Okej, det var lite snabbt och alltihopa. Mer detaljer kommer någon annan gång kanske. Som t.ex. att när Johan masserade Roddan i hissen utbrast Ida "Roddan, spänn dig! Jag vill inte se dig njuta!" vilket var ganska roligt.
Eller när vi hade en ganska stor diskussion angående hurvida Turkiet ska få bli en medlem i EU eller inte. Till slut ropade Irma "Leave Turkey alone!" vilket fick mig och Roddan att asgarva. Vi tänkte ju nämligen på Chris Crockers "Leave Britney alone!" både två.
Eller att hotellägaren frågade Johan "Do you want a condom?" men Johan trodde han frågade om dragspelet så Johan svarade "Isn't it to late to play?"
Eller massa felsägningar som "throw up" istellet för "throw out" eller som "... fit inside people", "får jag slicka?"

Som sagt - vi tar det en annan gång. =P

Kommentarer
Postat av: Dan Da Man

Vem är det som klänger på Sofie på tredje bilden? :O

Postat av: Josefine

Erika. Hon måste ju se till att Sofie sitter kvar på högen av folk.

2008-04-06 @ 23:09:02
URL: http://japanen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback