Orättvisor inom svenska kyrkan

Orkar ni inte läsa så låt bli. =P

I söndags kväll satt vi (några stycken - dah!) och diskuterade ganska intressanta saker.

Här kommer lite dötråkig bakgrundsfakta (hur är det man säger? Jag reserverar mig för eventuella fel?):
Som många av er vet är jag aktiv inom två kyrkliga ungdomsgrupper i Södertälje. Den ena är
Svenska Kyrkan i Hovsjö och den andra är EFS i Hagaberg. EFS kan ni läsa mer om på deras hemsida: www.efs.nu. Södertälje är uppdelat i tre olika församlingar: Södertälje-Tveta, Västertälje och Östertälje församling. I S-T församling finns väldigt få medlemmar och klassas då tydligen lite som ett problemområde för kyrkan och får då mer resurser för att kunna satsa mer för att få fler medlemmar. I Ö församling har de många medlemmar och får då mindre resurser. S-T och V ska troligtvis (eller om det redan är bestämt?) slås ihop.

Det vi kom fram till i söndags (bl.a.) är att många som bor i de invandrartäta områdena Hovsjö, Ronna och Geneta är medlemmar i ortodoxa församlingar (många av dem). Liksom vad vinner de på att gå över från en kyrka med sin egen kultur, tradition och språk till svenska kyrkan, som på många ställen är ganska tråkig och död och för dem även ganska främmande... Detta är en bidragande orsak till det låga medlemsantalet i S-T församling. Man kan ju tycka att det inte skulle spela någon roll för kyrkan i vilken kyrka man är medlem - det är ju samma Gud! Men tydligen har det en väldigt stor betydelse.

Diskussionen i söndags började egntligen med att jag frågade om varför det är så att UG (EFS) inte kan erbjuda sina ungdommar lika låga priser till att t.ex. åka på läger som KU (Hovsjö) kan. Frans berättade då denna story för mig om att olika församlingar får olika mycket. Jag kan tycka att man borde titta mer på antalet aktiva medlemmar, det är ju faktiskt väldigt många som är medlemmar i kyrkan men som inte tror på Gud. Handlar allt för kyrkan om medlemsantal och kvantitet? Har kyrkan blivit som alla andra organisationer som bara tittar på siffror och statistik? Borde man inte se länge än så? Borde man inte satsa på dem som söker, på alla inom kyrkan?

Frans berättade även att det är en av anledningarna till att de aldrig gör någonting tillsammans med KU. Hur ska de kunna motivera sina ungdomar att betala 500 för samma läger som någon i KU inte behöver betala ett öre för, inte ens avgiften för resan?

Jag tycker att detta är sorgligt och att det behöver bli en förbättring! Ska det verkligen hänga på var man bor och vilken församling man är skriven i? Det är ju en sak om det vore en frikyrka, men EFS är ju faktiskt en del av svenska kyrkan - precis som KU fast på andra sidan kanalen. Borde inte alla människor värderas lika inom kyrkan? Så är det iaf inte.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Fråga om ni undrar över någonting. Det är svårt att veta hur mycket ni vet och förstår av det jag skrivit. Ser mest ut som massa bokstäver på varandra i mina ögon, men kände även att jag var tvungen att skriva av mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback