Bloggande

Ofta hittar jag ju något tillfälle under dagen då jag hinner skriva ner några rader här på bloggen. Men denna vecka har ni säkert upptäckt att jag inte haft något sådant tillfälle. Jag håller näjligen på att lära mig mer inne på posten. Det tar i stort sätt hela förmiddagen och sen har jag ju allt mitt vanliga daily work också. Gunilla ska ta det när hon kommer tillbaka från sin sjukskrivning, men så länge är hon hemma och har ont i foten, stackarn! (Det var hon som halkade när det var så mycket snö och sen fick gipsa hela benet och vara sjukskriven i åtta veckor.)

Jag har, troligtvis eftersom att jag läser ganska många bloggar, kommit fram till att det finns en hel del olika bloggtyper. Har även kommit underfund med att jag nog tillhör en av de tråkigaste: folk som helt ointressant berättar i minsta detalj vad de har gjort under dagen (typ: i morse försov jag mig och sen kom jag på att tandkrämen var slut. Inte nog med det var bussen försenad. Och på jobbet är dt som vanligt. Sen... ) Men vem bryr sig om min tandkräm var slut eller hur bussarna går? Jag vill skriva roligt, om ngt speciellt, ge en aha-känsla, få någon att skratta. Men varför då skiva om sin relativt tråkiga vardag? Samtidigt är det ju det som är enklast. Kanske ännu en sak som pekar på att vi är väldigt egotrippade. Vi får det vi uttrycker att låta som att allt vi bryr oss om är oss själva, vår vardag, vårt jobb, vår vardaglighet och allt därtill. Men om man nu vill 'make a statement', säga någonting som man vill att andra ska lyssna på och ta till sig borde man kanske tänka efter innan man skiver om sina tandkrämsproblem på bloggen? Folk tappar intresset.

Dagboksblogg är inte så roligt för andra att läsa. Faktiskt. Inte heller bloggar där det bara är flumsaker. När jag läser en blogg vill jag kunna begrunda det jag läser (okej, det där lät onödigt djupt, I know) även om det är skrivet på ett humoristiskt eller ironiskt sätt och jag tycker på något sätt att det ska gå att diskutera. Det ska innehålla ett innehåll. Har lite svårt att hitta ord, men ni får väl förstå ändå.

Men iaf.
Jag tänkte väl med detta säga att jag ska försöka göra mitt bästa för att det ska bli som jag skrev här ovan även i min blogg fast jag verkligen inte kan garantera något. Kanske blir det en härlig mix mellan tänkvärda tankar och ännu en tandkrämshistoria. Only time will tell...

Kom gärna med synpunkter. "Mer av sånt här" eller "never mention that again" eller kanske vara påhittig och hitta på en egen mening? Kanske ni inte tycker att min blogg är så sunkig ändå?!

Kommentarer
Postat av: Sabine

Alltså..såhär är det väl. Jag emnar, det finns modebloggar, matbloggar, trädgårdsbloggar, sexbloggar, inredningsbloggar osvosvosv. Jag tycker det är kul att läsa en blogg om inredning, för att få lite inspiration och sådär. Men samtidigt, de flesta bloggar jag har bevakade, är folks personliga bloggar. Bloggar som folk skriver, gamla kompisar och sådär, som jag inte pratar med så ofta, eller som bor långt bort, och så. Och dom läser jag ju för att jag vill veta vad mina kompisar sysslar med.
Samtidigt vet jag att det för ens egen skull kan vara skönt att skriva av sig ibland, och kanske få lite respons på det. Det är därför jag bloggar. Den är fullkomligt ointressant, men jag vet att nån läser, och de som gör det, dom bryr sig om mig, och det är det enda viktiga just då. När man har nåt man vill berätta.

Så personligen tycker jag att du får göra precis som du vill :P

2008-01-25 @ 14:06:51
Postat av: Josefine

Sant. Men samtidigt vill man ju försöka blogga om sånt man själv vill läsa. Aja. Jag får la se vad som händer med det.

Postat av: Jonna

Jag tror att de bloggar man följer är sånna man känner. Och då är det ju för att veta hur det är och sådär...
Men att få med lite skojsiga funderare ibland skadar ju inte heller :P
Men du skriver ju om roliga saker också, typ foppatofflorna och förintelsens minnesdag och sådär.
Men som sagt blir det ju ibland historier om ens egen vardag som verkligen ingen annan gives a crap om. Men då får det vara så den dagen =)

2008-01-25 @ 15:33:04
URL: http://blondinnerstinne.blogg.se
Postat av: Jonna

Haha oj vad skrev jag... roliga saker som förintelsens minnesdag ^^
Jag menar ju (för de som inte vet) bilden på almanackan där det fanns med

2008-01-25 @ 15:34:10
Postat av: Josefine

Haha. Jag förstår vad du menar. Vad ni båda menar. Men vad jag menar med tråkiga dagboksbloggar är inte att man skriver om det man har gjort. Utan att man tar med tråkiga/onödigt detaljer. Men självklart får man göra som man vill.

2008-01-25 @ 16:21:15
URL: http://japanen.blogg.se
Postat av: Sabine

Personligen tycker jag ju det är helt sjukt tråkigt att själv skriva så fruktansvärt detaljerat, för oftast skriver jag bara för att få ur mig känslor av nåt slag, men det stör mig inte om andra gör det :P

2008-01-27 @ 03:31:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback